Stębark – kościół pw. Przenajświętszej Trójcy -niedaleko Grunwaldu

434

Po odwiedzeniu pól bitewnych na Grunwaldzie, a byliśmy tam w maju 2022 około 7 rano, nie było „żywego ducha”, tylko my, samo muzeum było zamknięte, ale poszliśmy ścieżką do pomnika bitwy, pozwiedzaliśmy, wkrótce opiszę, co widzieliśmy.

W drodze powrotnej dostrzegliśmy kościół, piękny, oczywiście kierując się naszą odwieczną zasadą , zwiedzania spontanicznego, mój ukochany małżonek zatrzymał się naszym busem i wyszliśmy obejrzeć ten kościoł, bo zainteresowała nas drewniana dzwonnica.

Parę słów o wsi Stębark

Stębark tuż po wojnie porzemianowano na Sztymbark, po niemiecku nazywał sie Tannenberg jest wsią położoną w województwie warmińsko- mazurskim, w powiecie ostródzkim. Leży na terenie gminy Grunwald. W okresie 1975-1998 administracyjnie należał do województwa olsztyńskiego.

Właśnie tu znajduje się Muzeum Bitwy pod Grunwaldem, opiszę przy felietonie o polach bitewnych o Grunwaldzie.

Wieś ma przystanek autobusowy PKS, ośrodek zdrowia, pocztę, dom wycieczkowy, schronisko PTSM, sklep i kościół, który tu opisuję.

Geograficznie tu właśnie rozegrała się bitwa pod Grunwaldem w 1410 roku oraz bitwa pod Tannebergiem w 1914 roku.

Parę słów o historii wsi Stębark

Sama wieś jest wspomniana w źródłach historycznych w 1335 lub 1334, gdzie niejaki Henryk ze Stębarka występował w roli świadka. W okresie kiedy byli tu Krzyżacy, wieś pojawia się w dokumentach w 1380 roku.

W 1772 roku Stębark był wsią szlachecką , a we wsi istniała szkoła. Właścicielem wsi był niejaki radca von Brandt, który wyremontował lokalny barokowy kościół. W roku 1820 we wsi były 24 domy i 120 mieszkańców.

W czasie tak zwanej bitwy mazurskiej: od 26-30 sierpnia 1914 w szkole w Stębarku umieszczono kwaterę dowódcy generała Paula von Hindenburga i jego sztabu dowodzenia.

Rok 1939 był nie tylko rokiem wybuchu wojny, rozpoczęła się wówczas akcja mająca na celu eksterminację polskiej inteligencji , zwana po niemiecku  Liquidierung der polnischen Führungsschicht, dostała ona kryptonim Unternehmen „Tannenberg ” co można przetłumaczyć jako „operacja Stębark”.

W styczniu 2012 r. w Stębarku, po przeszło 610 latach, ponownie spotkali się na polach grunwaldzkich współcześnie żyjący w Polsce i na Litwie Tatarzy, na imprezie podsumowującej projekt „Tatarzy pod Grunwaldem. Historia — dziedzictwo-szanse”. W lipcu 2012 otwarto wystawę Scottaw – Duchy Wielokulturowej Przeszłości, która była efektem dwutygodniowego międzynarodowego pleneru rzeźbiarsko-malarskiego, odbywającego się w  Szkotowie  w gm. Kozłowo w powiecie nidzickim.

żródło:https://pl.wikipedia.org/wiki/Stębark#Historia

Zabytek- barokowy kościół

Kościół wyglądał mi na barokowy, jak doczytałam, z końca XVII wieku, przebudowany w wieku XVIII i rozbudowany w 1909 roku. Jak widać, wieża kościelna jest drewniana.

Wewnątrz kościoła jest ołtarz barokowym z 1681 roku, nie widziałam, bo w czasie gdy tam byliśmy, trwała msza święta.

Naszą uwagę zwróciła dzwonnica, w ciekawym stylu, stojąca niedaleko kościoła. Sam kościół jest posadowiony na wzniesieniu , otoczony murem, do kościoła prowadzą schody.

Podsumowanie

Nasze majowe zwiedzanie Polski niedaleko pól bitwnych Grunwaldu zaprowadziło nasz do Stębarka.

W czasie turystyki spontanicznej odkrywamy z małżonkiem takie perełki jak Stębark.

Podróżowanie polecam zamiast siedzenia na kanapie.

Johanka

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj