Dzień babci i dziadka to dobry pretekst do podjęcia tematu zdrowej diety osób starszych. Z wiekiem coraz częściej narzekamy na złe samopoczucie, ale warto pamiętać, że w wielu sytuacjach można tego uniknąć. Zbilansowany, bogaty w składniki odżywcze jadłospis, jest kluczowy dla zachowania zdrowia, witalności i dobrego samopoczucia w tym szczególnym okresie życia. Dobra wiadomość dla łasuchów jest taka, że dbając o swoją dietę na co dzień, bez problemu możemy pozwolić sobie również na chwile słodkiej przyjemności. Zdrowe nawyki żywieniowe są najlepszym prezentem, jaki możemy sobie sprawić.

Jesteś tym co jesz

Stara prawda jest w naszych czasach jeszcze bardziej aktualna. Żyjemy dłużej średnio o 7 lat, niż w latach ubiegłych. Dlatego jeszcze bardziej powinniśmy starać się opóźnić procesy starzenia naszego organizmu. Aby tak się stało i byśmy mogli czerpać z życia to, co najlepsze, konieczna jest zdrowa dieta. Kiedyś sklepowe półki nie obfitowały w produkty i ciężko było skomponować zbilansowane posiłki. Zalecane były produkty lekkostrawne, mleczne i w większości – zupełnie pozbawione smaku. Do tego smażone dania kuchni polskiej i potrawy mączne cieszyły się największą popularnością wśród seniorów. Na szczęście teraz możemy cieszyć się dobrodziejstwami natury, dostępnymi praktycznie w każdym sklepie. Czym obecnie jest zdrowa dieta i po co warto sięgać, żeby zyskać nie tylko zdrowie, ale siłę do codziennych aktywności?

Podstawy zdrowego żywienia – coś zdrowego, coś pysznego

Dieta każdego seniora powinna być zgodna z aktualną piramidą żywienia dla osób starszych. Ma ona za zadanie pokazać jakie są odpowiednie proporcje różnych niezbędnych w codziennej diecie grup produktów spożywczych.

Piramida żywienia seniora

U jej podstawy znajduje się to, co najważniejsze w diecie i stylu życia, a na szczycie to, co powinno stanowić jedynie dodatek. Dowiemy się z niej, że warzywa, produkty zbożowe, owoce i chude mięso lub ryby to najważniejsze produkty, które dostarczą nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Piramida wskazuje również na ogromną rolę aktywności fizycznej, która jest niezbędna dla zachowania ciała w dobrym stanie. Zgodnie z zaleceniami WHO senior powinien przeznaczać na nią przynajmniej 150 minut tygodniowo, jednak w odcinkach nie krótszych niż 10 minut jednorazowo. Stosując się do powyższych zasad, możemy pozwolić sobie od czasu do czasu na słodki deser, zachowując jednak zasady zdrowej równowagi. To ważne, bo zdrowie to efekt nie tylko rygorystycznego trzymania się zasad, ale również dobre samopoczucie, na które składają się często drobne codzienne przyjemności.

Więcej informacji na slodkarownowaga.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here